Tuesday, August 10, 2010

මිහිමත පන්සිළු ලිපි පෙළේ මීලඟ ලිපිය ලියන්නටයි මේ ලක ලැහැස්තිය. දන්නවනේ ඉතින් මේ ලිපි කවුරුන් ගැනද ලියැවෙන්නේ කියලා. ලියන්න ගත්තාම ඉතින් තොර තෝංචියක් නැතිව එක දිගටම ලියන්න හිතෙන මාතෘකාවක්නෙ මේ ලිපි පෙලට මම යොදා ගෙන තියෙන්නේ. සුපුරුදු විදියටම මේ ලිපියෙනුත් සඳහන් කරන්නේ ඉන්දියානු සංගීත ගාන්ධර්ව ඒ. ආර්. රෙහ්මාන් පිළිබඳවයි.

රෙහ්මාන්ගේ ගීත වල අඩංගු වෙන ලාලිත්‍යමය ස්වර සුසංයෝගය ගැන මම මීට කලින් ලිපි දෙකේදී සඳ
න් කරා මතක ඇතිනේ. මේ ගීත වලට ඒ ඒ තනු නිර්මාණය කෙරෙන්නේ කොහොමද කියන එකත් ප්‍රශ්නයක්. මොකද ඒ ගීත වල තනු වලට අසන්නාගේ හදවත එළියට ගැනීමට පවා හැකියාවක් ඇති මට්ටමේ රසාස්වාදනයක් සැපයෙන නිසාවෙන්. මේ කියන්නට යන්නේ ඔහු කොහොමද චිත්‍රපට ගීතයකට උපත දෙන්නේ කියා.

චිත්‍රපට අධ්‍යක්ෂ වරයෙක් තමන්ගේ චිත්‍රපටය වෙනුවෙන් රෙහ්මාන්
තොරා ගත් පසුව ඔහු විසින් රෙහ්මාන් හට චිත්‍රපයේ කතාව පැහැදිලි කරායින් අනතුරුව රෙහ්මාන් ඒ කතාවට ප්‍රිය වේ නම් ඔහු එම චිත්‍රපටයේ සංගීත අධ්‍යක්ෂණ වැඩ කටයුතු ආරම්භ කරනවා. ඉන් පසුව යම් ගීතයක පසුබිම හා ඒහි අන්තර්ගතය පිළිබඳව අධ්‍යක්ෂවරයාගේ මග පෙන්වීම ලැබීමෙන් අනතුරුවයි රෙහ්මාන් ගීතයට තනුවක් නිර්මාණය කර ඔහුගේම හඬින් පටිගත කරනු ලබනු ලබන්නේ. ගායක ගායිකාවන් තෝරා ගනු ලබන්නේ රංගනයෙන් දායක වන නළු නිළියන්ට ගැලපෙන ආකාරයටයි. කිසිම මොහොතක ගායක ගායිකාවන්ගේ පහසුව උදෙසා තනුවක් වෙනස් නොකරන්නා වගේම ගායක ගායිකාවන්ගේ වෙනස් වීම් පමණක් සිදු කරන්නට රෙහ්මාන් වග බලා ගන්නවා. මේ විදියට නිර්මාණය වුණු තනුවක හඬ පටිගත කිරීම සිදු කෙරෙන්නේ අළුයම දොළහෙන් පසුවයි. මෙය අනිවාර්යයෙන්ම සිදු වෙන්නක්. ඒ ඇයිද යන්න ඔයාලට සිතා ගන්නට පුළුවන් කියලා මම සිතනවා.

ශබ්ධාගාරයේ තිබෙන හැම හඬක්ම මෙහිදී පටිගත වෙනවා. අනතුරුව රෙහ්මාන් විසින් අනවශ්‍ය කොටස් කපා කොටා සංස්කරණය කරනු ලබනවා. සාමාන්‍යයෙන් ගීතයක ගායනය පටිගත කර අවසන් කිරීමට දින තුනත් හතරත් අතර කාලයක් ගත වෙනවා.

මින් අනතුරුව වාද්‍ය වෘන්දයගේ උදව්වෙන් ගීතයේ සංගීතමය කොටස නිම කෙරෙනවා. තනුවට ගැලපෙන පසුබිම් සංගීතය නිර්මාණය කරන්නට එහි සිටින වාදකයන්ටත් නිදහස ලබා දීමෙන් රෙහ්මාන් සමග වැඩ කිරීමේ නිදහස සහ පහසුව වගේම කෙනෙකුගේ හැකියාවන් වැඩි දියුණු කර ගැනීමට දෙන අත හිත ගැනත් පිළිබිඹු වෙනවා. මින් සියයට අනූවක පමණ අවස්ථා වලදී රෙහ්මාන් විසින්ම පසුබිම් සංගීත තනුද නිම වෙනවා. අනතුරුව සංගීතයට හඬ මුසු කෙරෙනවා.

එහිදී නවීන තාක්ෂණය යොදා ගෙන, ඒ කියන්නේ පරිගණක මෘදුකාංග යොදා ගනිමින් ගීතයක හැම කොටසකම සංස්කරණ ක
යුතු සිදු කෙරෙන්නේ ඔහු අතින්මයි. මගේ කලින් ලිපියේ ඒ සඳහා ඔහු භාවිතා කරන මෘදුකාංගය ගැනත් සඳහන් කරා. ඒ "ලොජික්" නැමැති මෘදුකාංගයයි. නමුත් මම පෙර ලිපියෙන් කීවාක් වගේ කෙනෙක් සිතන්නට බැරි නෑ රෙහ්මාන් තාක්ෂණය පමණක් උපයෝගයෙන් ගීත නිර්මාණය කරන්නෙක් විතරමයි කියලා. නමුත් මගේ කලින් ලිපියේ පල වුණු වීඩියෝ පට නැරඹුවා නම් එසේ කියන්නේ නම් නෑ. මන්දයත් රෙහ්මාන් තාක්ෂණය උපයෝගී කර ගනුයේ ගීතයක් ඔප මට්ටම් කර එහි තත්ත්වය ඉතාමත්ම ඉහල මට්ටමකට ඔසවා තැබීමට මිසක කෙනෙකුගේ දක්ෂතාවක් හෝ හැකියාවක් කෘත්‍රිමව ප්‍රති නිර්මාය කිරීම නොවේ. කොටින්ම ගීතයක අවසාන ඉහළම තත්ත්වයේ සංස්කරණය නිකුත් කිරීම ඔහුට මාසයකටත් වඩා කාලයක් ගත වීමෙන්ම ඔහුගේ ගීතයන්ගේ ගැබව ඇති සෞන්දර්යාත්මක මෙන්ම දක්ෂතාවයේ ගුණාත්මක භාවයද මැනවින් පිළිබිඹු වන්නක්.

පහලින් මා පල කරන්නේ රෙහ්මාන්ගේ සංගීත චාරිකාවේ තවත් පැතිකඩක්. එනම් ඔහු විසින් පවත්වනු ලැබූ සංගීත සංදර්ශනයක වීඩියෝ පට කීපයක්. දස දහස් ගණන් ශ්‍රාවක ප්‍රේක්ෂක ජනතාවක් නිසොල්මනේ ඒ සංගීතය රස විඳිනා ආකාරයත් ලැබෙනා ඔල්වරසන් නාදයත් හොඳින් බලන්න, අසන්න. මේවා නරඹා ඔහුගේ සංගීත සංදර්ශන වල පවතින ගුණාත්මක භාවය පිළිබඳව මිම්මක් ඔයාලම තීරණය කර ගන්න.










ශ්‍රී ලංකාවේ මෙවැනි ශාස්ත්‍රීය පසුබිමක් සහිත ප්‍රේක්ෂක ජනාදරයට පාත්‍ර වුණු සංගීත සංදර්ශනයක් කවදාක හෝ දැක තියෙනවාද ඔයාලා? වැඩිපුරම දකින්නට ලැබෙන්නේ කකුල් වලට හති වැටෙන සංගීත සංදර්ශන නේද? ඒ අතින් මෙවැනි ඉහල මට්ටමක සංගීත සංදර්ශනයක් කෙතරම් නම් වටිනවාද? හිතන්නට යමක්...

0 පාඨක අදහස් | Comments:

Post a Comment

 

Copyright 2010 tee දුටු ලොව.

මෙහි පළ වී ඇති සියළුම ලිපි වල හිමිකාරීත්වය "TeeRox" වන මා සතුව පවතින අතර, දැනුම් දීමකින් තොරව හෝ අවසරයක් නොමැතිව උපුටා ගැනීම හෝ වෙනත් කටයුතු සඳහා යොදා ගැනීම සපුරා තහනම් බවත්, ඒ සඳහා නීතිමය ක්‍රියාමාර්ග කරා යාමටද හැකියාව ඇති බවත් කරුණාවෙන් සලකන්න.